sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Liikunnan merkitys & tavoitteita

Ajattelin purkaa vähän ajatuksia liikunnan merkityksestä mun tän hetkisessä elämässä, kun olen paasannut tuosta ruokavaliosta pitkälti viime aikoina. Oon myös asettanut itselleni tavoitteita, joskin ne on ehkä vain sellaisia, jotka ei oo täysin mitattavissa tai arvioitavissa. Fiilispohjalla mennään!

En olis kyllä vielä 3 vuotta sitten uskonut, että liikunnasta tulisi mulle näinkin rakasta puuhaa. Tai ainakin se tällä hetkellä on hyvin iso osa mun elämää, ja toivon tietty että se jatkossakin pysyy tällaisena. Oon aina ollut hyvin mukavuudenhaluinen, ja vielä 3 vuotta sitten mun liikunta koostui lähinnä lenkkeilystä, ehkä 1-3 kertaa viikossa eikä ne tosiaan olleet mitään hikilenkkejä. Lisäksi piti tietty välillä puurtaa vatsalihas- ja selkälihasliikkeitä kotona ja toivoa, että ne palikat joskus tulis esille vatsarasvan alta (voi miten tyhmä sitä on joskus ollut..).

Liikunta on siis todella iso osa mun elämää. Välillä tuntuu, että meneeköhän mun kavereilla hermot, kun puheenaihe on yleensä salibandy tai kuntosali? :D En vaan osaa enää kuvitella itseäni siihen railakkaaseen opiskelijaelämään, jota vietin antoisasti ensimmäinen amk-vuoden.

Tällä hetkellä suurin osa ajasta menee salibandyn ja kuntosalin merkeissä. Säbää olen lähinnä pelaillut harrasteryhmässä, mutta nyt uskaltauduin kokeilemaan myös parit turnaukset seuran naisten 2.joukkueen mukana. Oli kyllä ilo huomata, varsinkin eilisissä peleissä että salilla on tosiaan tullut lisää voimaa jalkoihin! Räjähtävät lähdöt ei kyllä tosiaan ole mun juttu, koska en niitä ole treenannutkaan, mutta kun vauhtiin pääsi niin spurtit onnistui oikein hyvin. 



Pelillisesti olin turnauksissa kyllä vielä aika hukassa, varsinkin ensimmäisessä. Eilen näkyi jonkinlainen toivonpilkahdus, kun sain pelattua toisessa pelissä rennommin ja löysin välillä hyviäkin paikkoja. Sain jopa yhden syöttöpisteenkin! :D Sekös minua ilahdutti. Mutta karu totuushan on se, että kun sun pistetään uuden joukkueen kanssa pelaamaan, niin et voi oppia heidän pelityyliään tuosta vaan, se vaatii aikaa ja treeniä. Koen omiksi vahvuuksiini nimenomaan fyysisen kunnon, nopeasti vaihtuvat tilanteet ja laukaukset. Kehitettävää taas on pallon yleisessä hallinnassa (syöttöjen vastaanotto, kuljetus..) ja yleisesti pelisilmässä, oman paikan hakemisessa. Tavoitteena on nyt treenailla myös itsekseen perus pallokikkailua, jolla saan varmuutta omaan tekemiseen.

Salibandyn osalta on vielä epävarmaa, missä olen syksyllä. Haluaisin kyllä kovasti pelaamaan ihan sarjaan, mutta koska en tiedä vielä työtilannetta ja muutenkaan syksyn suunnitelmia ollenkaan, niin en voi vielä lupautua siihen. Kesällä olisi mahdollisuus käydä myös fysiikka-treeneissä, jotka kiinnostaisi kyllä kovasti. Saa nähdä, mistä sitä itsensä syksyllä löytää!

Pienet olkapäät näkyvissä!

Salibandyn jatkaminen sarjassa on epävarmaa senkin takia, että kuntosali-harrastus vie mua kokoajan enemmän mukanaan. Nytkin olisi hirveä hinku mennä salille kokeilemaan uusia ohjelmia, mutta eilisen raskaan turnauksen (ja yli 10h unien!) jälkeen ajattelin, että kroppa kaipaa nyt lepoa. Viimeksi turnauksen jälkeisenä päivänä menin tekemään kovan takareisi-pakara treenin ja kärsin siitä vielä monta päivää sen jälkeen; vaikka olo oli todella energinen ja treeni meni hyvin, niin se olisi tarvinnut silti lepoa rankan turnauksen jälkeen. Tänään siis naistenpäivänä lepään, venyttelen ja putkirullailen paikkoja auki! Mies on 14h työvuorossa, joten olen aivan yksin kotona. Tavoitteena myös saada tehdyksi opparia sekä siivoilla, saa nähdä mitä saan aikaseks..

Kuntosalin osalta on hirmu vaikea asettaa mitattavia tavoitteita, mutta kovasti tässä nyt yritetään kasvattaa lihasta, ja huhtikuussa alkaa sitten tarkempi ruokavalio ja aerobinen liikunta lisääntyy myös kevään mittaan - eli kohti kesäkuntoa siis! Nyt on ollut kyllä ihanaa, kun on saanut syödä sydämensä kyllyydestä - en tosiaan mittaile grammamääriä. Enkä aio niin tehdä myöskään kiristely-vaiheessa. Fiilipohjalla mennään tässäkin, mä en tosiaan jaksa mitään rankkoja hiilarittomia dieettejä eikä mun tarviikaan jaksaa. 

Yksi mitattava tavoite mulla kylläkin on, ja se on se yksi leuka. Se tuntuu tällähetkellä melko kaukaiselta, johtuen ehkä siitäkin että oon laiskistunut sen treenaamisen suhteen ihan liikaa. :D Muita tavoitteita on vaan yksinkertaisesti treenata mahdollisimman monipuolisesti, kehittää liikkuvuutta ja notkeutta sekä vetää tätä projektia kokoajan hyvällä fiiliksellä. Nyt on kieltämättä semmonen tunne, että oon löytänyt sen kuuluisan kultaisen keskitien ja hyvä treenisyklin. 

Ilman lihasfiltteriä ;D
Tällä hetkellä mennään siis melko perus rytmillä, eli 1 maximivoima-viikko, sen jälkeen kevyt viikko ja sitten kaksi "normaalia" viikkoa. Vaihdan 5-jakoisesta takaisin 3-jakoiseen, ja tavoitteena on 4 salitreeniä viikossa (välillä ehkä 3, välillä 5) jonka lisäksi mulla on 1-2 säbä-treenit + 1 höntäsäbä kaveriporukalla. Siihen pitäisi vielä ujuttaa 1-2 kevyempää lenkkiä ja 1 raskaampi, esimerkiksi porrastreeniä. Tämmösellä ohjemalla siis mennään tää kevät! Oon tehnyt ihan innoissaan uusia saliohjelmia, kun päästiin testaamaan kaverin kanssa Kuopion uusin sali Fitness24Seven. Siellä oli monta juttua mitä oon toivonutkin joten siitä on myöskin postausta luvassa jossain vaiheessa!

Tässä treenaamisessa on ehkä parasta just se, että jos mua väsyttää ja kiukuttaa (mitä on nyt kyllä ollut melko vähän) niin jätän treenit välistä - koska mun ei oo pakko treenata. Näin viime syksynä vierestä ylikunnosta toipumisen, enkä halua ite siihen junaan.

Energistä kevään alkua kaikille! 

Ei kommentteja: